Hakerek Na’in: Jose
‘Josh’ Trindade
(Se hakrak kopia PDF, haruka email ba: trindade.timor@gmail.com)
- Introdusaun
Ita
tomak hatene ona kona ba termus Lulik hanesan baibain ita rona, Uma Lulik, rai Lulik, bee Lulik, fatin Lulik, foho
Lulik, Na’i Lulik, Amu Lulik, nsst. Bainhira Timoroan rona liafuan Lulik,
derepente sira hamriik iha fatin, sira fó atensaun, sira fó respeitu, sira ta’uk,
no Lulik dada sira halo tuir no sira la husu buat barak. Sira tuir de’it saida
mak Lulik haruka.
Tanba
lulik nia influensia makaas tebes ba Timoroan sira hanesan temi ona iha leten,
ema balun interpreta katak lulik ne’e hanesan buat májiku ida. Maioria Timoroan
sei halo tuir lulik, no lulik fó influensia makaas ba moris loroloron Timoroan
nia, maibé investigasaun no dikusaun ba konseitu ida ne’e sei ki’ak tebetebes hosi
akadémiku sira.
Lulik hetan ataka makaas
hosi ema rai liur ne’ebé mai iha Timor .
Ezemplu, Igreja dehan katak Lulik ne’e hanesan fiar animismu ida ne’ebé la
di’ak, Portugés sira dehan lulik ne’e “atrasado”
no ema Indonezia dehan “terbelakang/ketinggalan
zaman”. Tanba ataka hirak ne’e, Timoroan sira sai moe no lakon fiar an nu’udár
sosiedade ida. Sira moe atu ko’alia kona ba lulik, tanba ema hosi rai liur dada
sira hodi hanoin katak lulik ne’e buat negativu ida ne’ebé la di’ak. To’o ohin
loron, Timoroan barak moe nafatin no ko’alia aat buat hirak ne’ebé sira nia beiala
sira rai hela ba sira. Timoroan sira iha konhesimentu no rona kona ba lulik maibé
saida loloos mak lulik sira ladún hatene.
Artígu
ida ne’e sei ko’alia kona ba ‘saida mak lulik’, ‘elementu hirak iha lulik nia
laran no ita bele haree iha ne’ebé’, ‘aplikasaun lulik iha moris loroloron’,
‘lulik no kbiit external sira iha Timor-Leste’ no ‘oinsá lulik iha tempu agora daudaun’.
Liu ida ne’e, artígu mós diskuti kona ba saida mak akontese bainhira Timoroan
nega ka husik lerek lulik.
- Saida
mak Lulik?
Lulik mai hosi liafuan Tetun Terik ne’ebé literalmente bele tradús
dehan ‘labele’ no ‘sagradu’. Konseitu lulik ne’e rasik ita bele hetan iha grupu
etno-linguistika hotuhotu iha Timor laran
tomak. Hodi Bunak dehan ‘po’, ho Naueti ema bolu ‘luli’, ho
Fataluku ema dehan ‘tei’ no Makasae ema dehan ‘phalun’
Lulik refere ba
mundu espíritual ka mundu kosmos ne’ebé ita labele haree ho matan, iha mundu
ne’e nia laran iha na’in ida ka maromak, iha mós espíritu beiala sira nian,
mundu ne’ebé mak moris nia hun no abut, no iha laran moos iha lei no
regulamentu sira ne’ebé sagradu hodi regula relasaun entre ita ema no relasaun
entre ema no natureza. Ba sosiedade Timor ,
lulik hanesan norma moral ne’ebé tetu ema nia halalok no determina saida mak
bele halo no labele halo iha relasaun sosial entre Timoroan.
Iha relasaun entre
ema, lulik determina ka regula saida mak Timoroan tenke halo iha sira nia moris
sosial iha sosiedade nia laran. Iha momentu ne’e, lulik sai hanesan baze ba
moral atu ita bele sukat saida mak di’ak no saida mak la di’ak/sala iha
sosiedade. Nu’udár ezemplu, lulik regula relasaun, direitu no obrigasaun entre
maun no alin, feen no la’en, fetosan no umane, labarik no inan-aman, feton no nan
no ema individual ho ninia sosiedade,
Iha relasaun entre ema
no natureza, Lulik regula oinsá ita ema trata natureza (liuliu rai) ne’ebé
suporta moris. Iha ne’e, lulik ijiji atu ita ema respeita sasán importante
natureza nian hanesan rai, bee, ailaran/aihun, fatuk, nsst. Tanba ida ne’e mak Timoroan
sira sempre halo ritual ka seremónia molok ku’u aihan iha toos no natar ka bainhira
kuda fini. Seremónia no ritual hirak ne’e maneira ida hosi Timoroan sira hodi fó
agredesimentu ba rai nia bokur ne’ebé fó ona rezultadu di’ak ba sira no sira he’in
atu hetan kolheita di’ak liu tan iha tempu oinmai. Seremónia ‘sau batar’ molok
ku’u batar nu’udár ezemplu ida no ida ne’e hanesan ritual ida ne’ebé importante
tebes ba Timoroan sira.
Objetivu hosi lulik
nu’udár filozofia ida mak garantia dame no hakmatek (trankuilidade) ba
sosiedade tomak liu hosi mantein balansu entre valor sira ne’ebé la hanesan (ka
iha opozisaun ba malu hanesan valor inan/femininu no valor aman/maskulinu).
Ezemplu, Timoroan fiar katak, dame no trankuilidade bele hetan liu hosi balansu
ne’ebé di’ak entre mundu naroman (mundu ita ema nian) no mundu nakukun (mundu espíritual
nian). Iha ne’e, ema iha mundu naroman tenke halo tuir lei no regulamentu
sagradu sira ne’ebé beiala sira hamoris tiha ona. Lei no regulamentu sagradu
sira ne’e bele hanesan relasaun harmónia entre individual ida ho ninia familia,
knua ida ho ninia sosiedade, nsst. Lei no regulamentu sagradu ne’e mós regula
relasaun entre fetosan no umane ne’ebé relasaun ida ne’e tenke iha harmónia nia
laran atu dame no hakmatek bele hetan no prosperidade bele buras iha ema nia leet.
Lulik nu’udár
sistema ida la’o tuir konseitu ‘dualizmu’ ne’ebé dezenvolve hosi antropolojia na’in
ida naran Van Wouden (1968 [1935]). Iha konseitu ida ne’e, sempre iha buat oin
rua ne’ebé kontraditóriu maibé sempre komplementa no fó balansu ba malu iha
moris. Iha Timor-Leste, ita hatene iha tasi feto – tasi mane, rai ulun – rai
ikun, fetosan – umane, belak – kaibauk, loron – fulan, nsst. Estrutura
dualistiku ida ne’e antropolojia na’in sira uza barak hodi explika sosiedade
iha Indonezia Leste inklui Timor-Leste (Trindade 2008, 178).
Ita uza karik nosaun
dualizmu, ita bele obzerva oinsá Lulik nu’udár sistema ida regula relasaun
entre elementu/valor sira ne’ebé iha opozisaun ba malu iha moris maibé sira fó
balansu no komplementa malu. Ita bele haree iha diagrama kraik tuirmai:
Diagrama 1: Mundu
kosmolojia ho Lulik iha klaran (Lulik
Circle )
Diagrama leten
bele simplifika iha tabela kraik tuirmai:
Lulik, nu’udár sentru ritual, nia mak konseitu
ida, mundu kosmos, entidade ne’ebé aas liu, mundu espíritual nian, beiala
sira nia fatin, hun ba moris, nível ba moral, valor fundamental (kabuar
klaran liu)
| |
Mundu
Femininu (klaran), reprezenta
valor femininu mak dame, fertilidade no prosperidade (kabuar daruak)
|
Mundu
Masculine (liur), reprezenta
valor masculine mak seguransa no protesaun (kabuar ninin)
|
Rai
|
Lalehan
|
Kbiit Ritual
|
Kbiit Politikal
|
Uma Lulik
Ritual nian
|
Uma Lulik
Politikal nian
|
Dato/bei
|
Liurai
|
Valor Femininu
|
Valor
Maskulinu
|
Umane
|
Fetosan
|
Fó moris
|
Simu moris
|
Indíjena
|
Malae
|
Tuan
|
Foun
|
Rain Na’in
|
La’o Rai
|
Valor Foun
|
Valor Tuan
|
Elementu tolu:
Lulik, mundu femininu, mundu maskulinu liga malu metin no depende ba malu. Sira
komplementa malu no sira nia relasaun asimetrik. Hirarkia hosi elemntu tolu
ne’e hanesan tuirmai:
·
‘Lulik’
mak importante liu hosi elementu tolu ne’e tanba nia mak kaer valor importante
liu ba sosiedade jeralmente. Ema fiar katak Lulik mak moris nia abut. Ita bele
dehan, moris mai hosi mundu nakukun, hamoris na’in, ka maromak ne’ebé hela iha
mundu lulik nia laran, nune’e duni lulik hanesan núkleus ba valor sira hotu. Ema
ruma karik kontra lulik, entaun sira kontra sira nia moris nia abut, nune’e
duni sira sei hetan malisan no sorte aat iha sira nia moris.
·
Área
importante daruak mak ‘área femininu’, dame no prosperiedade mai hosi ne’e. Área
ida ne’e área feto ninian no área ida ne’e importante tebes tanba moris mai hosi
lulik nia laran, liu hosi área femininu (feto) hafoin mak ba iha área maskulinu.
Feto nia fertilidade importante tebes iha ne’e no ida ne’e feto nia pozisaun
sai aas tebes iha sosiedade Timor nian.
·
‘Área
maskulinu’ responsibliza hodi fó seguransa no protesaun ba área rua iha laran
(mundu laran nian). Iha ne’e, área maskulinu/aman/mane proteje moris nia abut.
Sira oferese protesaun no seguransa hodi troka ho valor femininu (valor moris
ninia) hosi elementu rua iha laran.
·
Rama
oan rua reprezenta oinsá valor sira ne’ebé iha sulin iha diresaun opozisaun
hodi kompleta malu. Valor femininu halai ba liur ba área maskulinu no valor
maskulinu halai ba laran ba iha área femininu.
Ita tenke nota
katak kategozasaun iha leten hanesan atudu ia diagrama 1 laos buat ida ke mate
iha fatin ou static. Ne’e signifika katak, sira nebe tama ia area maskulinu
bele muda ba ia area femininu ou husi femininu ba iha area maskulinu depende ba
okasaun. Nudar familia ou individual id abele sai hanesan umane ba feto
hotu-hotu no sai hanesan fetosan ba mane hotu-hotu iha ligasaun fetosan-umane.
Ezemplu seluk, Timoroan sai rai nain wainhira sira iha sira nia fatin rasik
maibe sira sai malae/estranjeiro wainhira sira ba iha fatin seluk. Buat ida la
muda an mak Lulik. Lulik hela metin iha ninia fatin.
- Ita
Bele Haree elementu Lulik Nian Iha Ne’ebé?
Elementu hosi
lulik bele haree iha uma lulik nia kakuluk. Ita bele haree iha foto kraik tuirmai:
|
Foto 1: Uma Lulik iha Watulari,
Viqueque. Fó atensaun ba karau dikur, manu Pombo no fitun. Haree mós kór
metan, matak no mutin
|
|
Foto 2: Uma Lulik iha Mota Ulun,
Liquica. Fó atensaun ba karau dikur, manu Pombo no fitun. Haree mós kór
metan, matak no mutin
|
|
Foto 3: Uma Lulik iha Buibela,
Matebian, Viqueque. Fó atensaun ba karau dikur, manu Pombo no fitun. Haree mós
kór metan, matak no mutin (Foto hosi Giant Panda. http://www.panoramio.com/photo/1066495?source=wapi&referrer=kh.google.com)
|
Hosi foto Uma
Lulik tolu iha leten, ita haree karau dikur, manu pombu, fitun, kurasaun, nomós
kór hanesan metan, matak no mutin. Símbolu no kór sira ne’e bele explika tuirmai:
·
Fitun no kór mutin - reprezenta lulik ne’e rasik, maromak, hamoris
na’in, no espíritu beiala sira nian. Iha Diagrama 1, fitun no kór mutin nia
fatin mak parte ida klaran liu iha kabuar lulik.
·
Manu pombu no kór matak – reprezenta inan ka femininu, símbolu
fertilidade, dame no prosperiedade nian. Iha uma lulik balun hanesan uma lulik hosi
Bunak no Tetun Terik nian balun, sira uza ‘susun’ hodi reprezenta valor femininu,
no baibain ita bele haree iha odamatan ka airiin. Iha Diagrama 1, manu pombu no
kór matak nia fatin mak parte ida klaran daruak iha kabuar lulik.
·
Karau dikur no kór metan – reprezenta aman ka maskulinu nu’udár símbolu
ba forte, seguransa no protesaun. Iha Diagrama 1, karau dikur no kór metan nia
fatin mak parte ida ninin liu iha kabuar lulik.
Bainhira ita obzerva
Uma Lulik barabarak besik liu tan, ita haree katak manu pombu no karau dikur ita
bele haree momoos iha uma nia kakuluk, maibé fitun ne’ebé reprezenta valor
fundamental (the core values) dala
ruma ladún klaru, hanesan uma lulik kraik tuirmai:
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Foto 5: Uma Lulik (hosi Venilale, liman
karuk no Laga, liman loos) ho karau dikur no manu Pombo iha uma nia kakuluk (Foto
hosi David Palazon)
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Foto 6: Uma Lulik nia kakuluk iha Liquica
(Mambai sira nia uma). Sira uza fulan hodi representa valor femininu ou
fertilidade.
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Ezemplu seluk ita bele haree hosi livru Rui
Cinatti nian ho títulu, “Tipos de casas
timorenses e um rito de consagracão” (1965), hanesan iha kraik tuirmai:
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Foto
6: Uma kakuluk hosi Mambai sira nian besik Maubisse
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Foto
7 : Dezenhu Uma Kakuluk bazeia ba Lospalos sira nia Uma Lulik hosi Rui
Cinatti nia livru
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Foto
8: Dezenhu Uma Lulik nia Kakuluk bazeia ba Uma hosi Oecusse/Baikeno hosi Rui
Cinatti nia livru
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Foto
9: Mambai nia Uma Lulik nia Kakuluk ida tan husi Rui Cinatti nia livru
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Ita bele tau uma
lulik nia kakuluk no ninia kór sira iha diagrama mundu kosmolojia Timoroan
ninian hanesan tuirmai:
Diagrama 2: Uma Lulik nia
kakuluk no kór tradisional iha mundu kosmolojia Timor
nian
Importante ba
ita atu fó atensaun ba kór tolu ne’ebé hatudu iha diagrama leten tanba Timoroan
sira uza kór sira ne’e hodi reprezenta sira nia filozofia moris nian. Idealmente
bandeira nasional loloos uza kór hirak ne’e. Nune’e mós balada sira ne’ebé iha
Uma Lulik nia kakuluk hanesan karau no pombu tenke sai símbolu nasional ba Timoroan
nu’udár nasaun ida. Ida ne’e sei hamoris fundasaun ida ne’ebé forte hodi dezenvolve
identidade nasional Timoroan nian di’ak liu tan.
- Lulik
iha Moris Loroloron
Lulik sei fó influensia makaas ba Timoroan sira nia moris loroloron
iha asuntu kraik tuirmai:
4.1 Sistema Fiar
Sistema fiar
Lulik nian rekonhese entidade ne’ebé aas liu ho naran ‘Maromak’. Nosaun Maromak
iha kontextu ida ne’e la hanesan ho ‘Maromak’ ne’ebé iha Igreja Katolika, tanba
‘Maromak’ iha ninia konseitu orijinal reprezenta ideia fertilidade, mak
femininu ne’ebé hosi Timoroan nia matan ‘Maromak’ ida ne’e mak hun hosi moris,
dame, fertilidade no prosperiedade. Iha okaziaun ne’e ‘Maromak’ mak femininu
ida, ninia jéneru mak feto (inan) no ida ne’e diferente ho Maromak Igreja nian tanba
Igreja nia maromak ne’e ‘Aman Maromak’. Atu habadak, Timor
iha ninia konseitu orijinal adora ‘Maromak Feto/Inan Maromak’ no Igreja adora
‘Maromak Mane/Aman Maromak’.
Ema ida hosi lubuk ida,
antropolojia na’in David Hicks (1984) ne’ebé estuda kona ba sistema fiar Timoroan
nian konfirma figura femininu (feto/inan) ida iha Timoroan nian sistema fiar.
Hicks hakerek katak, Timoroan nian mítu (myth) no ritual halai ba halai mai
kona ba dualizmu no polaridade femininu/maskulinu. Iha distritu Viqueque iha
fatin ne’ebé Hicks hala’o ninia peskiza ba ema Tetun Terik sira, fiar
tradisional nian explika katak ita ema orijinalmente sa’e hosi kuak rua ka ‘vajina’
ho naran Mahuma no Leki Bui uza tali lulik hodi sa’e mai.
Ema sira ne’e mak sai nu’udár beiala. Hicks mós nota katak, uma tradisional iha
odamatan balun ne’ebé refere ba nu’udár ‘vajina’ no uma laran refere ba nu’udár
‘knotak’, espasu femininu nian. Hicks explika liu tan katak, ema Tetun Terik
iha Viqueque fahe sira nia mundu ba oin rua, mundu okos/nakukun no mundu
leten/naroman ne’ebé mundu rua ne’e liga ba malu liu hosi ‘vajina’. Feto mak
domina iha mundu okos/nakukun, mundu materna ne’ebé sagradu ka lulik no mane
domina mundu leten/naroman, mundu paternal ka sekular. Mundu rua ne’e tenke la’o
hamutuk iha harmónia nia laran, lae karik ki’uk/maran (infertilidade), moras no
mate sei kona ema. Hicks hakerek katak feto nia knar importante tebes iha
relijiaun Timoroan nian.
Saida mak Hicks hetan hosi
ema Tetun Terik iha Viqueque konsistente ho buat ne’ebé mak Cristalis ho Scott
(2005) hetan, ne’ebé sira explika sira nia rezultadu peskiza katak:
“Kolesaun estátua ida, rai ho kuidade iha ai-balun nia laran,
subar iha fatin segredu ida iha uma laran iha kapital Timor-Leste nian, Dili. Estátua
furak ne’e feto ida ho ninia orgaun seksual hatudu momoos. Molok invazaun Indonezia,
estátua hirak ne’e rai iha sira nia fatin espesial iha foho lulik nia leten no
iha uma lulik nia laran, no Timoroan hahi’i/hana’i/hauelok/adora sira nu’udár
symbol hosi fertilidade no kontinuasaun hosi jerasaun iha knua ka suku ida”
(p.11).
Liu tan Maromak,
Lulik mós rekonhese espíritu beiala sira nian (hirak ne’ebé mate ona). Timoroan
fiar katak, espíritu beiala sira nian fó influensia pozitivu iha moris loroloron
ka fó influensia negativu (la di’ak) bainhira falta respeitu ba espíritu hirak ne’e.
Ida ne’e mak razaun tansá Timoroan fó respeitu aas ba sira ne’ebé mate ona.
4.2 Ideia Jéneru no Feto nia Pozisaun
Hanesan explika
ona iha leten katak Timoroan nia relijiaun fiar ba entidade femininu ida ho
naran ‘Maromak’. Nosaun ida ne’e defini ona kona ba feto nia importansia no
sira nia pozisaun iha sosiedade Timor . Ema hahi’i/hana’i/hauelok/adora feto nia valor fertilidade. Iha kazu
ida ne’e, Timoroan fiar katak feto mak sentru ba moris, moris sai hosi feto,
feto mak bele ko’us, nune’e feto sai na’in ba moris no mane sai hosi feto.
Nosaun ne’e diferente ho ideia Modernu/Kristaun/Oeste nian ne’ebé dehan katak
mane mak sai na’in ba moris, mane mak hun hosi moris, Eva mai hosi Adaun nia
ruin. Ita bele haree katak nosaun ida ne’e la di’ak ba feto nia pozisaun no pozisaun
feto nian iha sosiedade namlele iha ne’e tanba ideia ida ne’e sujere katak feto
tenke depende ba mane. Ida ne’e ideia inan ba patriarkial iha ita nia
sisiedade.
Bainhira ema hahi’i
feto nia fertilidade, ida ne’e mós fó impaktu ne’ebé ladún di’ak ba feto tanba feto
labele expresa sira nia seksualidade ka ko’alia kona be sira nia saude
reproduktiva iha publiku. Baibain iha Timor
ita rona ‘Feto hakat klot, Mane hakat luan’, ida ne’e hatudu katak mane sira ne’ebé
okupa área maskulinu iha vantajen di’ak halo ligasaun ho liur ne’ebé nakonu ho
matenek foun. Tanba ne’e mak durante tempu kolonial mane mak barak liu ba
eskola tanba eskola sempre ligadu ho ema kolonial sira, ema hosi rai liur.
Ligasaun ida ne’e akontese iha mundu maskulinu de’it, nune’e transferensia
matenek hosi malae sira hola fatin iha mundu maskulinu no barak liu ho mane
sira. Estatistika kona ba nível alfabetizasaun iha Timor-Leste hatudu momoos
ida ne’e (mane aas liu feto – númeru mane ne’ebé edukadu barak liu feto).
Iha sosiedade Timor , ita refere ba feto dehan ‘Feto Maromak’. Baibain
ita rona ema dehan, “respeita feto maromak’. Ita respeita feto, tanba hanesan explika
ona iha leten, mane hotuhotu mai hosi feto. Idealmente, labele iha violensia hasoru
feto tanba sira mak moris nia hun.
Teoria kona ba
posisaun feto tuir konseitu Lulik iha sociedade Timor-Leste furak tebtebes,
maibe artigu ne’e rekuinhese katak agora dadaun seidauk iha balansu entre feto
ho mane iha vida sosial, ekonimia no politik. Feto nia involvementu iha area
sira ne’e sei minmu tebtebes. Atu dada feto sira sai husi area femininu (area
domestiku) hodi partisipa iha vida sosial, ekonomiku no politika iha area
maskulinu (area externu) presija kapasidade/skill nebe subsiente. Ida ne’e
la’os deit aplika ba feto maibe mane mos tenke iha kulidade natoon hodi bele
partisipa iha vida sosial, ekonomiku no politika. Ho lian seluk it abele dehan,
mane sira nebe laiha kapasidade/skill sira mos labele partispa iha area sosial,
ekonomiku no politika. Tamba ne’e ital abele fo kulpa ba falta partisipasaun
feto ba kultura lokal ou mane Timoroan maibe ida ne’e kulpa istoria colonial
ninian. Ida ne’e tanba besik sekulu 5 nia laran durante tempu okupasaun
kolonial, mane Timoroan iha opsaun nebe limitadu no moris iha presaun nia
laran. Kondisaun ida ne’e la fo oportunidade ba feto sira hodi livre desenvolve
sira nia kapasidade ou ba eskola. Nune’e mos ema kolonial sira prefere servisu
ho mane, tamba ne’e mane iha oportunidade luan liu atu desenvolve sira
kapasidade. Tanba ida ne’e mak ita hare estatistika kona ba nivel edukasaun
mane nian as liu feto sira no ida ne’e kulpa kolonial nian laos kulpa
kultura.
Aktivista jeneru nasional no internasional sira iha Timor-Leste
promove no kampanha kona ba ideias feminismu liberal (luta kontra ideias
patriarchal) maibe falta konsiderasaun ba iha konseitu/perspetivu lokal kona ba
jeneru. Timoroan ninia definisaun kultural kona feto, sira nia posisaun iha
sosiedade, status no kontribusaun ba iha moris diak familia nia no sosiedade
jeralmente falta rekhuinesementu no iha ema balun hanoin buat hirak ne’e laiha.
Ema barak hanoin Timoroan nian konseitu kona ba jeneru atrasado tebes no laiha
buat positive ruma husi konseitu kultural nebe beaila sira rai hela. Ida ne’e
laos deit ignorante, maibe mos hanesan humiliasaun (hateke tun) ida ba konseitu
lokal. Idealmente, Timoroan sira tenke buka tuir no koko atu kompriende oinsa
feto sira nia knar, posisaun no status defini iha Timor nia kultura. Halo
kampanhia kona ba feminism liberal iha nasaun foun ida hanesan Timor-Leste
labele lao idak tamba feminismu liberal haer liu ba ema individual wainhira
kultura Timor labele haketak individual ida, feto ka mane, husi sira nia
relasaun nebe kompleksu ho sira nia familia no sosiedade. Iha parte seluk,
laiha siguransa social wanhira ita hakat liu familia iha nasaun foun Timor-Leste
tamba nudar nasaun ida, Timor-Leste sei falta infrastutura no sistema sira hodi
supporta ideias liberalismu hodi lao ba oin. Ida tan mos, feminismu liberal
foka liu ba valor ekonomiku feto nia no definisaun kultural defini feto liu ida
ne’e. Nudar ijemplu, kultura Timor defini feto nia valor fetilidade nebe sai
fonts ba moris (valor ritual feto nian) iha valor ekonomiku nia sorin
4.3 Sistema Politika
Iha
sistema politika Timoroan nian rekonhese importansia hosi autoridade nu’udár
fontes ba lejitimasaun politika iha poder nia sorin. Iha Timor nia konseitu, autoridade
no poder sempre komprende hamutuk maibé iha separasaun ne’ebé klaru iha ninia jéneru
(inan no aman). Iha ne’e, autoridade mak inan/femininu no poder maka
aman/maskulinu. Bainhira autoridade mak la iha ho poder ka poder mak la iha ho autoridade
rezulta dizastre ba sosiedade. Atu hamoris harmónia iha sosiedade nia laran,
autoridade no poder tenke halo verifikasaun no fó balansu (check & balance) ba malu.
Fox
(2008) fó sumáriu katak, sentru ba governasaun tuir tradisaun Timoroan nian mak
autoridade no poder fahe malu. Ideia autoridade mak aas liu iha konsietu
governasaun ne’ebé ida ne’e reprezenta unidade nia laran (inner unity); símbolikamente
iha karakteristiku femininu, iha fatin de’it, nonok. Kontrariu ho ida ne’e, kbiit
bele oioin no barak, símbolikamente maskulinu, ativu, barulhu. Sé de’it ka
saida de’it mak iha poder, labele halo asaun bainhira la iha lisensa ka rekonhesimentu
hosi autoridade. Poder bele ko’alia hodi autoridade nia naran, maibé nia la’os
autoridade ou nia bele sai hanesan autoridade se la husik ninia rekursu ba
forsa. Bainhira la iha diferensia ba autoridade, poder ne’ebé forsa liu mós
bele lakon ninia aliansa. Maibé ho autoridade, sei iha balansu – iha poder ne’ebé
oioin – ne’ebé repete no kompleta malu. Tanba ne’e iha Timor
iha variedade nível ba delegasaun poder ne’ebé bele verifika no fó balansu ba
malu no mantein koherensia hodi hasoru inimigu (p.121).
Iha Lulik nia estrutura
politika, iha Dato (autoridade) ho naran ‘Liurai Tur Fatin’ ne’ebé fó orden ba
‘Liurai La’o Rai’ (poder), liurai ne’ebé exekuta orden no halo ligasaun ho ema hosi
liur. Iha kazu ida ne’e, Liurai Tur Fatin konsidera hanesan femininu ho
autoridade ka Liurai Feto no Liurai La’o Rai konsidera hanesan maskulinu ho poder
ka Liurai Mane. Ohin loron bainhira ema temi dehan ‘Liurai’, ida ne’e maioria
refere ba Liurai Mane símbolu hosi politik na’in iha suku laran ida. Ema hotu konhese
no hatene liurai ida ne’e tanba sira baibain halo ligasaun ba liur, tanba ne’e
sira nia naran ema hotu hatene, maibé iha sira nia estrutura interna sira hakruk
ba Liurai Tur Fatin (Dato).
Sistema politika
Timoroan nian ne’ebé explika iha leten simplifika iha diagrama kraik tuirmai:
Diagrama 3: Sistema
politika iha mundu kosmolojia Timor nian
Agora dadaun iha
kontestu nasaun-estadu, knar Liurai tradisional nian Chefe Suko sira mak agora
troka. Ida ne’e mak rasaun tamba sa mak buat hotu-hotu wainhira tama iha Suko
laran ida sempre liu husi Cefe Suko. Iha okasaun ne’e, Chefe Suko (uluk Liurai)
sai hanesan portaun (odamatan boot), mahein (guarda), nebe simu bainaka no halo
ligasaun ba rai liur. Ida ne’e muda Liurai tradisional sira nia knar sai
hanesan simbolik no ritualistic. Signifika katak, Liurai tradisional sira nia
knar agora dadaun hanesan simbolik ou femininu (ritual), laos knar maskulinu
(politik) hanesan tempu uluk.
4.4 Oinsá Lulik fó Kastigu Ema?
Timoroan fiar
katak, bainhira iha ema ida kontra Lulik, nia sei hetan kastigu iha ninia moris
daudaun nian la’ós bainhira nia mate ona. Kastigu ida ne’e la’ós de’it
individual refere (ema ne’ebé kontra Lulik) mak hetan maibé kastigu mós bele
kona ninia inan-aman, maun, alin feton, ka memberu familia seluk no bele ninia
komunidade tomak. Ema ne’ebé kontra lulik bele hetan kastigu ohin, aban,
bainrua, semana oin, fulan oin ka tinan oin. Kastigu hosi Lulik mak hanaran
‘malisan ou babeur’. Timoroan dala barak interpreta sorte aat, susar, terus ka mizeria
seluk iha sira nia moris hanesan malisan ou babeur ida. Ezemplu, bainhira iha
moras ruma no dotór sira kura labele, Timoroan sira interpreta katak ida ne’e dala
ruma tanba la halo tuir buat hirak ne’ebé lulik regula ona. Nune’e mós bainhira
feto ida susar hahoris ninia kosokoan, ema barak interpreta katak ida ne’e dala
ruma relasaun entre feton no nan ladún di’ak iha uma laran ka iha konflitu ruma
iha uma laran.
Bainhira
sosiedade la halo tuir buat hirak ne’ebé lulik determina ona, malisan sei kona
sosiedade tomak hanesan sei iha konflitu no dizastre, hanesan, dizastre naturais,
sosial, ka politikal. Daudaun ne’e, Timoroan barak, liuliu sira ne’ebé hela iha
foho interpreta katak, sosiedade Timor nu’udár
nasaun ida husik lerek ona nosaun Lulik no sira depende liu ba valor sira ne’ebé
importa hosi liur. Rezultadu hosi hahalok ne’e mak la iha balansu entre valor
rai laran (valor tradisional/valor inan/valor femininu) no valor hosi liur (valor
modernu/valor aman/valor maskulinu). Kondisaun ida ne’e hanesan babeur ka
malisan ida ba Timoroan sira, tanba ne’e mak krize hanesan 2006 mosu iha Timoroan
nia leet. Timoroan sira haree katak krize 2006 hanesan malisan ka babeur ida ba
nasaun Timor-Leste tomak.
- Lulik
no Poder External iha Timor-Leste
5.1 Igreja Katolika
Igreja Katolika
no Administrasaun Kolonial Portugés la’ós de’it adopta no uza konseitu lulik ba
sira nia vantajen maibé mós sira kritika no ko’alia aat dehan Lulik ne’e buat
ida ne’ebé la di’ak. Tanba ne’e Timoroan barak ohin loron haree katak lulik
ne’e hanesan fiar ida ne’ebé negativu no la di’ak.
Hanesan explika
ona iha leten katak, igreja adopta nosaun ‘Maromak’ hosi sistema fiar tuir
tradisaun Timor nian no sira muda ninia jéneru
hosi femininu ba maskulinu atu nunu’e ‘Maromak’ bele hanesan Igreja nia konseitu
‘Deus/Zeus/Yahwe’. La’ós ne’e de’it, Igreja adopta mos títulu lulik ‘Maromak
Oan’ hosi ukun na’in Wehali nian ne’ebé aas liu hodi refere ba Jezús Kristu.
‘Maromak Oan’ iha Wehali refere ba entidade feto ida maibé ninia isin lolon
mane. Baibain ema bolu Liurai Feto, maibé nia isin mane (haree Therik 2004). Daudaun
ne’e ‘Maromak Oan’ sei iha nafatin ohin loron iha suco Wehali iha parte tasi
feto Atambua nian iha Timor Osidental ne’ebá.
Ilustrasaun iha
leten explika kona ba oinsá Igreja Katolika uza nosaun Lulik hodi establese
sira nia an hodi habelar dotrina Igreja nian iha Timor
tomak. Bainhira Igreja adopta termus lokal sira hanesan “Maromak”, “Maromak
Oan”, “Na’i Lulik”, no “Amu Lulik”, hatudu momoos katak sira establese sira nia
an iha Lulik nia kotuk. Ida ne’e fó vantajen di’ak ba Igreja hodi existe iha Timor no ladún iha rezistensia ba Igreja tanba ida ne’e.
Foto 10: Igreja ida iha
Venilale ne’ebé nia modelu atu hanesan uma lulik no uza símbolu Lulik hanesan
karau dikur. (Foto hosi Luis C, http://www.panoramio.com/photo/14594221?source=wapi&referrer=kh.google.com)
5.2 Administrasaun Kolonial Portugés
(AKP)
La hanesan Igreja
Katolika, AKP uza meius seluk hodi manipula nosaun Lulik ba sira nia vantajen. Molok
AKP sai hosi Timor , sira hanesan instituisaun
ida ne’ebé iha lijitimidade hosi sistema Lulik. Hodi aguenta iha Timor-Leste no
hodi prevene rebiliaun hosi Liurai lokal sira, AKP halo meius hanesan kraik tuirmai:
5.2.1
Fahe Rota Bandeira, Sapeo no Livru ba Uma
Lulik hotu iha Timor Laran Tomak
Bainhira sasán
sira ne’ebé temi iha leten distribui ona ba Uma Lulik hotuhotu iha Timor-Leste,
AKP husu ba Liurai no Dato sira atu rai sasán hirak ne’e iha Uma Lulik nia
laran no sasán hirak ne’e sai Lulik no importante iha Uma Lulik nia laran. To’o
agora, sasán hirak ne’e sei iha nafatin Uma Lulik sira nia laran. Bainhira ida
ne’e akontese, Liurai sira susar tebes halo funu kontra ukun AKP tanba sira rai
AKP nia sasán sai hanesan Sasán Lulik ne’ebé importante iha Uma Lulik nia
laran. Ho meius ida ne’e, AKP establese ninia an ho lejitimasaun hosi Lulik no
sira sai instituisaun ida ne’ebé hetan lijitimidade lokal hodi existe iha Timor .
5.2.2
Establese Relasaun Fetosan-Umane ho Timoroan
Esforsu ida tan ne’ebé
AKP halo hodi prevene rebelde hosi Liurai lokal sira mak sira kaben ho feto Timoroan
sira hodi hamoris relasaun fetosan-umane. Esforsu ida ne’e la’o ho di’ak tanba
tuir konseitu Lulik relasaun fetosan-umane hanesan relasaun ida ne’ebé sagradu
(Lulik). Ema ne’ebé iha relasaun Fetosan-Umane labele iha konflitu ba malu,
labele funu malu no labele haree malu la di’ak. Laran tenke moos ba malu no
tenke ajuda malu.
5.2.3
Hemu-Ran/Juramentu
Atu moris iha
dame no hakmatek nia laran, Timoroan uza meius oioin hodi hamoris relasaun ne’ebé
di’ak entre sira. Bainhira relasaun Fetosan-Umane labele hamoris, dalan seluk
atu hamoris unidade ne’ebé tahan kleur hosi jerasaun ba jerasaun mak liu hosi juramentu
ka ‘hemu-ran’. Hemu-ran hanesan ritual ida ne’ebé sagradu (Lulik). Ema ne’ebé
partisipa iha ritual hemu-ran tenke fiar malu no ajuda malu hosi jerasaun ba jerasaun.
Hemu-ran halo relasaun entre ema rua/familia rua/knua rua sai metin. AKP sira mós
futu relasaun ho Liurai loka sira liu hosi hemu-ran. Ida ne’e hanesan evidensia
ida ne’ebé hatudu katak sira uza konseitu lulik ka dalan kultura nian hodi mai
ukun rai Timor .
5.3 Okupasaun
Indonezia Nian
La hanesan ho Igreja
Katolika no AKP ne’ebé manipula no uza konseitu Lulik ba sira nia vantajen,
okupasaun Indonezia durante tinan 24 ignora nosaun Lulik. Invazaun Indonezia uza
kampainha militar ne’ebé violente kahur ho fase kakutak Timoroan nian ho
ideolojia Pancasila (prinsipiu 5) ne’ebé
hamosu rezistensia hosi Timoroan iha rai laran. Rezultadu hosi ida ne’e mak, Timoroan
sira vota sai Indonezia nia okupasaun liu hosi referendu iha 1999. Rezistensia
kontra invazaun Indonezia ita bele dehan mai hosi valor fundamental ka Lulik
ne’e rasik, tanba tuir perspektivu Lulik prezensa Indonezia nian la ho
lejitimidade lokal ka lejitimidade hosi Lulik.
Realidade hatudu
katak, Timoroan sira uza nosaun Lulik nu’udár forsa ida hodi funu hasoru invazaun
Indonezia. McWilliam (2005) nota katak, movementu rezistensia klandestina bele
moris nafatin tanba uza relasaun/ligasaun ida bazeia ba ligasaun uma lulik nian
ne’ebé fasilita suporta komunikasaun no lojistika ba funu na’in sira.
6
Lulik iha Tempu Agora
6.1 Nível
Lokal
Iha nível lokal
iha área rural iha Timor-Leste Lulik sei moris nafatin no maioria populasaun
sei pratika nafatin iha sira nia moris loroloron. Hari’i filafali Uma Lulik iha
rai laran tomak sinál ida katak lulik sei iha futuru di’ak iha Timor-Leste. Ida
ne’e mós hanesan mensajen ida katak Timoroan sira hakarak prezerva sira nia valor
kulturais, moris nafatin no hetan respeitu iha moris kontemporariu.
Iha nível Suku,
lei no regulamentu Lulik nia hanaran ‘bandu’ sei iha knar ne’ebé importante
tebes hodi rezolve konflitu entre individual, familia ka komunidade iha rai
laran tomak. Konflitu ne’ebé mak rezolve uza konseitu Lulik nian mak hanesan konflitu
kona ba rai ka rekursu naturais seluk. Bainhira lei formal dala ruma komplikadu
liu atu asesu, komunidade sira halai ba lei Lulik ninian tanba lei ida ne’e
moris iha komunidade nia leet no bele asesu ho baratu.
Vantajen ida hosi
Lulik nia lei no regulamnetu mak, Timoroan iha área rural sente katak prosesu
ida ne’e hanesan sira nian rasik, sira mak na’in ba prosesu ida ne’e no sira iha
konhesimentu ba prosesu ida ne’e. Sira iha fiar ba prosesu ida ne’e tanba
prosesu bandu iha tiha ona hosi tempu uluk kedas no prova ona ho tempu.
6.2 Nível
Nasional
Lider Timoroan
barak mak ta’uk ka moe atu admiti katak Lulik ne’e iha duni. Sira hatene katak
Lulik ne’e iha duni maibé ofisialmente sira nega bele karik dala ruma sira tuir
no halo tuir iha pratika moris loroloron ho nonok de’it.
Instituisaun
estadu Timor-Leste ninian tuir vizaun Lulik ninia sei hanesan instituisaun
external tanba relasaun di’ak entre entidade rua ne’e seidauk establese no
estadu Timor-Leste seidauk rekonhese no adopta valor Lulik iha ninia ejixensia.
Bainhira fenómena ida ne’e kontinua, Timoroan sira fiar katak nasaun ida ne’e
sei hetan konflitu politika no violensia barak iha futuru.
Relasaun
violentu entre partidu politika sira no grupu oioin hosi Timoroan sira mak bele
explika liu hosi diagrama kraik ne’e.
Diagrama 4: Lulik liha nível
nasional
Diagrama iha
leten hatudu katak, iha nível nasional Timoroan rekonhese, existe no hala’o moris
nasaun iha de’it área politikal/maskulinu/kbiit no sira depende liu ba valor modernu
ne’ebé importa hosi rai liur mai no ignora/nega tiha valor rai laran nian
hanesan Lulik nia valor. Hanesan explika uluk tiha ona katak, bainhira área
tolu ne’e la la’o hamutuk, ka iha lian seluk ita bele dehan, bainhira poder la iha
ho autoridade, maskulinu la ho femininu, politika la ho ritual atu fó balansu
no komplementa malu, mak sei tau sosiedade tomak iha risku nia laran. Bele dúvida,
maibé fenómena ida ne’e kontribui ba violensia ne’ebé akontese iha Timor-Leste hosi
1999 ba leten.
Ezemplu dezharmónia
seluk entre konseitu Lulik no kriasaun Estadu Timor-Leste refleta iha knanuk
nasional (hino nasional) ne’ebé Timoroan sira hananu ‘Patria, Patria’ (rai
aman, rai aman). Ida ne’e kontra konseitu Lulik, tanba Timoroan hosi grupu
lingua tomak refere ba rai nu’udár ‘inan ida’ ka ‘rai inan’, nune’e duni rain ne’e
femininu (rai inan) la’ós makulinu (rai aman). Rai ne’e femininu no hanesan inan
ida tanba rai fó nia bokur ba ita ema hodi moris, hanesan mós inan ida ne’ebé fó
nia susubeen ba kosokoan hodi moris.
Saida mak
solusaun? Ita la presiza siénsia espasial na’in nian hodi hanoin ba ida ne’e.
Timor-Leste nu’udár estadu ida bele aprende hosi experiensia Igreja Katolika
nian no Administrasaun Kolonial Portugés nian ne’ebé adapta no uza sistema no valor
lokal hodi hametin sira nia existensia iha Timor-Leste hanesan explika ona iha
leten.
Konkluzaun
Lulik nu’udár valor fundamental Timoroan nian
tenke hetan rekonhesimentu, suporta, no protesaun rasik no labele haree Lulik
hanesan fali ameasa ida ba estadu maibé tenke haree ida ne’e hanesan rekursu
ida hodi dezenvolve nasaun ne’e ba oin. Konstituisaun RDTL artugu 59.5 mós
asegura katak, “ema hotuhotu iha diretu ba aproveitas kultural (cultural
enjoyment) no kreatividade no mós obrigasaun atu prezerva, proteje no hafolin patrimóniu
kultural"
Atu hamoris dame
ba tempu naruk iha Tiimor-Leste, estadu Timor-Leste tenke rekonhese no hatama valor
tradisional balun ne’ebé importante ba Timoroan sira hanesan explika ona iha
leten. Atu halo ida ne’e bele liu hosi dalan hanesan juramentu nasional,
distribui símbolu nasional sira ba Uma Lulik tomak, rekonhese lider tradisional
sira nia knar, nsst.
Lulik nu’udár valor
fundamental Timoroan nian tenke inklui iha kuríkulu eskola nian atu nune’e
jerasaun foun iha oportunidade atu aprende sira nia valor rasik.
Referensia
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